Продуктивний візит у Німеччину

Про необхідність рішучих змін в Україні зараз говорять ледь не на кожному кроці. Але кожен бачить їх абсолютно по-різному. Можливо, тому й не досягнуто за роки незалежності якихось відчутних результатів на краще… Але як створити таку систему, яка б дозволила і країні бути вільною та самодостатньою, її регіонам почуватися гідно та заможно, а кожній людині прожити одне-єдине життя так, щоби потім «не було гірко та боляче за безцільно прожиті роки»? Відповідь доводиться шукати за тисячі кілометрів від Печерських пагорбів… І чи не вперше за останніх 24 роки волиняни отримали можливість предметно та кваліфіковано поспілкуватися з високоповажними представниками ключових структур органів німецької влади регіонального рівня, які з цифрами та фактами на руках показали, як треба створювати ефективний механізм взаємодії людей та обраної ними влади всіх рівнів.

Під егідою громадської організації «Центр реформ» (голова правління – депутат обласної ради, генеральний директор будівельної компанії «Луцьксантехмонтаж №536 Ігор Чорнуха) за сприяння німецьких партнерів відбувся візит групи депутатів, керівників органів місцевого самоврядування різних рівнів і громадських діячів Волині, які упродовж тижня вивчали досвід роботи місцевої влади регіонального рівня на прикладі федеральних земель ФРН – Північний Рейн-Вестфалія і Рейнланд-Пфальц.

У складі волинської делегації, крім Ігоря Чорнухи, провели ефективну роботу також перший заступник Луцького міського голови Тарас Яковлєв (пожертвував частиною відпустки, щоб вивчити досвід роботи органів самоврядування ФРН), головний редактор «Волинської газети», голова правління ГО «Форум українських журналістів» Володимир Данилюк і депутат Луцької міськради, керівник «Офісу реформ» у Волинській області Анатолій Пархом’юк. Візит також став можливим завдяки співпраці ГО «Форум українських журналістів» із міжнародною Асоціацією недержавних громадянських ЗМІ «Yuth 4 Media» в особі доктора Іоахіма Мусхольта, навчально-культурного центру «Burgerhaus Bennohaus», громадського телебачення «OK-TVLudwigshaffen» та Федерального союзу недержавних та навчальних ЗМІ «BVBAM» в особі доктора Вольфганга Рессмана.

Слід особливо наголосити, що забезпечення поїздки в Німеччину відбулося за організаційної підтримки німецької сторони, проте українські партнери для перебування за кордоном не використали жодної копійки бюджетних коштів.

Чому максимальні права для німецьких земель (в Україні вони є аналогом областей) в поєднанні з відповідальністю місцевої влади за успішний розвиток як рідної території, так і всієї Німеччини дають результат для розвитку країни та покращення благополуччя громадян, волиняни дізнавалися впродовж трьох днів напруженої роботи.

Зокрема, відбулися зустрічі в м. Мюнстер щодо функціонування місцевого Земельного союзу краю Вестфалія-Ліппе (існує понад 200 років!), де головний казначей цієї організації Георг Лунеманн ознайомив гостей із багатовіковою практикою вирішення тих чи інших проблем різних громад (наприклад, працевлаштування людей із обмеженими фізичними можливостями, забезпечення роботи 17 музеїв чи вирішення проблем утилізації сміття), коли не кожне село чи місто діють не поодинці, а разом, делегуючи для досягнення результату не лише відповідні повноваження, але й фінансовий ресурс. Про потужність цієї структури говорять цифри: бюджет сягає понад 3 млрд євро на рік!

Президент окружного суду Мюнстера Ульріх Шаумберт детально розповів про особливості функціонування органів правосуддя у ФРН на регіональному рівні. Оскільки в Німеччині є загальнодержавна Конституція, але й діють Основні Закони в кожній землі (області), то для служителів Феміди дуже важливо врахувати обидва рівні застосування права. Ніяка гілка влади не має права у ФРН втручатися в діяльність судової, а тому і депутати, і міністри повністю відсторонені як від процесу призначення суддів, так і їхнього звільнення з посад. В органів правосуддя дуже багато роботи ще й тому, що німецьке громадянське суспільство довіряє цій третій гілці влади, а тому звертається до судів за справедливими та законними рішеннями, неодмінно їх отримуючи. За таких обставин знайома українцям тема продажності суддів відпадає сама собою, бо статус німецьких служителів Феміди в суспільстві та гідне матеріальне забезпечення їхньої роботи гарантує ФРН захист конституційних прав і свобод на всіх рівнях.

Керівник департаменту комунального нагляду окружного уряду Мюнстера Детлеф Пдеєцер акцентував на роботі виконавчої влади місцевого рівня. Ефективність вирішення тих чи інших завдань полягає не лише в потужному фінансовому ресурсі, яким володіє ця структура (об’єднує 5 районів, 3 міста з самостійним статусом і 12 укрупнених місцевих громад), але й у продуманій системі розмежування прав і повноважень. Бо з одного боку – окружний уряд продумано розподіляє бюджетні кошти на вирішення тих чи інших програм, а з іншого – намагається пояснити людям, що популістична ідея збудувати в кожному селі сучасний плавальний басейн під накриттям є нереальною навіть для багатої Німеччини.

В усякому випадку, той же уряд землі Північний Рейн-Вестфалія був сформований за результатами виборів депутатів як в округах, так і за партійними списками. Правляча коаліція (у нашому випадку – Соціал-демократична партія та партія Зелених) призначила Прем’єр-міністра та інших членів Кабміну цієї землі, а вже вони – керівників та заступників виконавчої влади всіх п’ятьох округів території, де проживає майже 18 млн громадян (для порівняння: в усіх 5 землях екс-ГДР мешкає стільки людей, як тут!). Ні німецький канцлер, ні президент ФРН не мають жодного стосунку до формування виконавчої влади Німеччини на рівні регіонів, що показує справжню суть ідеї самоврядування з одного боку та захисту інтересів держави – з іншого, бо стратегічні напрямки розвитку країни залишаються на центральному рівні, а поточні – на місцевому.

Це підтвердила й зустріч із керівником оргвідділу Структурно-дозвільної дирекції «Південь» землі Рейнланд-Пфальц (межує на заході з Францією) у м. Нойштадт Грегором Гартманном. Оскільки за територією та кількістю населення ця земля поступається вже згадуваному Північному Рейну-Вестфалії, то місцева влада вирішила створювати у виконавчій владі середньої ланки не 5 округів, а лише 2 дирекції. Зрозуміло, що й кількість чиновників тут набагато менша, а от ефективність їхньої роботи – так само висока. В усякому випадку, цьому допомагає й гідний рівень оплати їхньої праці, коли держслужбовець найнижчої ланки і з найменшим досвідом роботи щомісяця отримує майже 1931 євро 77 центів (у нас – не більше 70 євро).

Як трудяться депутати землі Північний Рейн-Вестфалія (поряд із Нідерландами), волиняни отримали можливість побачити, відвідавши земельний парламент у Дюссельдорфі. Депутати із фракції Християнсько-демократичного союзу Вернером Йостмайєром та Ільке Боеселаґер (однопартійці канцлера Ангели Меркель), незважаючи на напружений графік роботи, допомогли побачити організацію пленарних засідань (зайти в приміщення можна тільки після пред’явлення документа, що посвідчує особу, проходження перевірки, як в аеропортах, і лише в спеціально відведені місця, які перебувають під постійним контролем спеціальних служб парламенту), а також розповіли про особливості політичної роботи, коли одна й та ж партія ХДС у ФРН перебуває у правлячій коаліції із соціал-демократами, а на регіональному рівні змушена працювати як опозиційна політична сила. В усякому випадку, всі депутати регіонального рівня в ФРН отримують гідну зарплату, яка дозволяє їм звести до мінімуму можливий вплив ззовні на прийняття тих чи інших рішень.

А про особливості формування та практичної діяльності уряду Північного Рейну-Вестфалії у тому ж Дюсельдорфі детально поінформувала керівник канцелярії Ангела Гутманн, тоді як зі специфікою роботи міністерства внутрішніх справ, розвитку інфраструктури та спорту землі Рейнальд-Пфальц у м. Майнц – керівник департаменту Рольф Мейєр. В одному випадку волиняни, наприклад, дізналися, чому очільники регіональної влади бюджетним коштом не вітають громадян у ЗМІ з Новим роком чи Різдвом Христовим, як усі землі ФРН мають можливість відстоювати свої права через своїх представників у верхній палаті парламенту – Бундесраті, а в іншому – про принцип формування німецької поліції, коли основна частина правоохоронців (230 тис.) працює на рівні земель та підпорядкована місцевій владі, і лише незначна (38 тис.) – на загальнодержавному.

У контексті всіх без винятку зустрічей українська сторона наголошувала на важливості вивчення досвіду формування та роботи місцевої влади Німеччини та запозичення моделей, які можна застосувати в українських реаліях, а високоповажні німецькі політики, громадські діячі та урядовці наголошували: вони будуть посилювати підтримку України на всіх рівнях та допомагати нашому суспільству якнайшвидше завершити війну на Сході та розбудувати на наших теренах справді демократичну владу з обов’язковим елементом української державотворчої та національної традиції.

А що роль у цих процесах представників громадськості, депутатів та керівників органів самоврядування різних рівнів є справді визначальною, показує практика організації внутрішнього життя країни тієї ж Німеччини, де реформи проведено одразу після війни і де за 70 років розбудовано демократичну, самодостатню, впливову та приязну до України державу.

«Механізм державного управління, місцевої влади та контролю громадян за цими процесами у Німеччині працює досконало. Самостійність регіонів показує свою ефективність, хоча кожна земля (область) працює в тісному контакті з центральною владою. Хоча в ФРН існує федеративний устрій, а не унітарний, як в Україні, однак у них налагоджені тісні зв’язки як по вертикалі влади, так і по горизонталі, коли чимало проблем сусідні регіони вирішують спільно і без сторонньої допомоги. Наприклад, це вони вирішують, чи потрібно будувати нового моста через річку Рейн, а вже коли досягнуто порозуміння, тоді знаходять механізм фінансування цих робіт із бюджетів різних рівнів. Мало того, німецькі землі через своїх представників у Бундесраті (формується представниками від кожного регіону, але кількість представників залежить від кількості населення) можуть реально впливати на політику центральної влади, відстоюючи права своїх мешканців. Ще одна важлива деталь: кожна земля (область) обирає свій парламент, там місцеві депутати голосують за свій уряд, і це дозволяє регіонам продуктивно розвиватися.  Звичайно, на сьогоднішній момент для України федеративний устрій – це загроза державності, тому наша країна повинна залишатися унітарною та цілісною. Але чимало елементів німецької ініціативи, відповідальності та самостійності треба не тільки вивчити, але й застосувати в нашій державі. І в першу чергу – на рівні областей та органів місцевого самоврядування», – наголосив після завершення насиченої програми перебування в Німеччині голова правління ГО «Центр реформ», депутат облради, гендиректор будівельного підприємства «Луцьксантехмонтаж №536» Ігор Чорнуха.

Володимир ШРАМЧУК.

 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*